کمپین های خیریه

    مدیریت وب سایت

    مدیریت وب سایت

     استاد حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم در پنجمین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «روش تربیتی امام رضا(ع)» در حسینیه بیت الاحزان اصفهان اظهار داشت: حضرت علی بن موسی الرضا(ع) نماز خواندن و روزه گرفتن صرف را عبادت نمی‌دانستند و عبادت را به هزینه کردن عقل و اندیشه در کار خدا معرفی کردند.

    ایشان با اشاره به حدیثی از رسول خدا(ص) که فرمودند ساعتی اندیشه از یک سال عبادت بهتر است، گفت: قرآن کریم سه کتاب به ما معرفی می‌کند که با مطالعه این سه کتاب، چرخ اندیشه به چرخش می‌آید و شناخت و معرفت الله را به نتیجه می‌رساند.

    استاد انصاریان با بیان این‌که عبادت با معرفت از تمامی پرده‌های ملکوت می‌گذرد و به جمال پروردگار می‌رسد، ابراز کرد: برای اندیشه باید بدون قید زمان گذاشت و همواره در فکر شناخت خدا بود.

    ایشان خاطرنشان کرد: اثر معرفت الله سامان یافتن امور زندگی و نابودی بت‌های درون و خروج است؛ البته بر اساس حدیثی از رسول خدا(ع) محصول نهایی معرفت الله عشق است.

    استاد حوزه علمیه قم افزود: تمامی انبیای الهی در مرحله اول با هدف جهل زدایی از بشریت آمدند؛ پس از معرفت دادن به مردم و خارج کردن بت‌های درون و خروج، دعوت به عبادت خدای رحمان کردند.

    ایشان یادآور شد: امیرالمؤمنین خطاب به کمیل می‌فرمایند که هیچ قدمی برنخواهی داشت مگر این‌که نیازمند فهم و معرفت است؛ تمامی این فهم‌ها زیر مجموعه شناخت و معرفت الله است.

    استاد انصاریان با بیان این‌که تمامی فسادهای تاریخ بشر در نتیجه جهل مردم به خداوند بوده است، ادامه داد: اگر مردم مصر معرفت به خداوند داشتند، هیچ‌گاه فرعونی به وجود نمی‌آمد همان‌طور که جنگ فرعون با حضرت موسی هم به دلیل جهل زدایی این پیامبر الهی از مردم بود.

    ایشان در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: خدای متعال در قرآن می‌فرمایند که تمامی نشانه‌های ربوبیت و حکمت و رحمت در وجود انسان و عالم اطراف او موجود است؛ یکی از کتاب‌هایی که برای کسب معرفت الله وجود دارد، همین نشانه‌های خداوندی در عالم است.

    استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کرد: یکی دیگر از کتاب‌هایی را که می‌توان برای کسب معرفت الله مطالعه کرد، قرآن کریم است؛ این کتاب شریف حدود 700 آیه درباره طبیعت و خلقت، حیوانات، جمادات، گیاهان، کرات، زمین، ابرها، باران‌ها، اجزای خلقت، رنگ‌ها و شکل‌ها و ... وجود دارد.

    ایشان عنوان کرد: علم خلقت با تمام طول و عرض دانشگاه‌ها و کتابخانه‌هایش هنوز از کتاب قرآن کریم عقب‌تر است و تا زمان حضرت ولی عصر(عج) هم عقب خواهد ماند؛ اما ما متأسفانه قرآن را هیچ‌گاه با اندیشه مطالعه نمی‌کنیم.

    استاد انصاریان با بیان این‌که عبارت «الحمدلله رب العالمین» با یک میلیون معنا عجین است، گفت: مجالس مذهبی را باید با کسب علم همراه کرد تا در نتیجه آن، معرفت الهی به دست آید.

    برچسب‌ها

      حجت الاسلام مهدی اسماعیلی، محقق وکارشناس حدیث در پاسخ به این سوال که چه شرایط زمانی و مکانی امام رضا علیه السلام  را وادار به ورود به عرصه مسایل پزشکی و طبی کرد؟ گفت: نکته اول در ارتباط با موضوع طب از نگاه اهل بیت و توجه به آن، این است که بدانیم آثار فراوانی با استفاده از احادیث و روایات پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه وآله و ائمه اهل بیت علیهم السلام در این موضوع تالیف و تدوین شده است.

    از جمله دو اثر به نام طب الائمه که یکی اثر مرحوم علامه سید عبدالله شبردر 475 صفحه است و کتاب قدیمی تر دیگری با همین نام از دو برادر به نام «ابنا بسطام نیشابوریان » که دو برادر از اهالی نیشابور بوده و این کتاب را نگاشته اند. همچنین کتابی به نام «طب الامام علی علیه السلام» توسط محسن العقیل و کتاب های «طب الصادق» و «طب النبی» صل الله علیه وآله.

    وی افزود: این آثار از طریق جمع آوری احادیث و سخنان ائمه اهل بیت علیهم السلام که در منابع روایی و حدیثی شیعه و اهل سنت نقل شده، تدوین و تالیف شده اند و این موید آن است که نگاه پیامبر و اهل بیت نسب  به طب نگاهی ویژه بوده است.

    علاوه بر موضوعات «اجتهاد»، «تقلید»، «طهارت»، «نماز» و«خمس» و «زکات » و« نکاح» و ... که در منابع فقهی ما وجود دارد، یکی از ابعاد فقه در کتب فقهی و روایی ما،  موضوعی است به نام « اطعمه و اشربه »(خوردنی ها و آشامیدنی). و این حاکی ازآن است که نگاه دین اسلام و خدا به انسان دارای بعد پزشکی و جسمی نیز می باشد و نشان دهنده اهمیت دادن به صحت و سلامت بدن است که از این منظر می توان جایگاه سلامت جسم در اسلام را متوجه شد.

    حجت الاسلام اسماعیلی تصریح کرد: تمام امامان شیعه در سخنان خود به مناسبت های مختلف درباره مسایل پزشکی و طبی سخن گفته اند و در کلیه «موسوعة کلمات» ائمه معصومین علیهم السلام بخشی مستقلا درباره مسایل پزشکی و طب وجود دارد.

    امام رضا علیه السلام نیز سخنان فراوانی در این باره دارند. در موسوعه 8 جلدی مربوط به ایشان 75 حدیث از حضرت درباره مسایل طبی ذکر شده و این تعداد غیر از «رسالة ذهبیة» حضرت درباره طب و معالجه و دوری از بیماری ها است.

    اما جای این سوال هست که چرا امام رضا علیه السلام تا این حد در رابطه با مسایل پزشکی به شکل خاص سخن گفته اند؟

    پاسخ به این سوال را در دلیل نوشته شدن رساله ذهبیه می یابیم. «رساله ذهبیه» یک کتاب و نوشته ی مستقل در موضوع پزشکی و طب است که توسط امام رضا علیه السلام و به درخواست مامون نگاشته شده است.

    این محقق و پژوهشگر دینی در ادامه با بیان پیشینه تاریخی نگارش این رساله گفت: مامون زمانی به نیشابور آمده بود و در آن زمان فرهیختگان و عالمان زیادی در نیشابور جمع بودند. روزی مجلسی تشکیل شد که اکثر حاضران در آن مجلس از فلاسفه و پزشکان بودند.

    در آن زمان دو رشته علمی «فلسفه» و «پزشکی» فوق العاده در ایران و کشورهای عربی مطرح و مورد توجه بود.

    فلسفه در زمان مامون و از طریق مترجمان و دسترسی آنها به فلسفه یونانی به اسلام راه پیدا کرد و وارد حوزه اسلام شد و رشته پزشکی نیز در ایران در آن زمان بسیار رونق گرفت و پزشکان حاذقی در کشور حضور داشتند. البته این بدان معنا نیست که پیش از آن پزشکی وجود نداشت اما ضعیف بود و در زمان مامون رونق یافت.

    وی افزود: شخص مامون به مسایل علمی علاقه داشت. لذا در آن جلسه مباحث و موضوعاتی مطرح شد. امام رضا علیه السلام نیز در مجلس حضور داشتند اما ساکت بودند. مامون از امام سوال کرد که شما چرا سکوت کرده اید؟ جالب است که چرا چنین سوالی از امام  می شود؟ چون امام به هر حال نه از فلاسفه بودند ونه از پزشکان و اطباء پس چه سخنی باید می فرمودند؟

    اما مامون از حضرت سوال کرد و امام در پاسخ فرمودند: اگر من بخواهم درباره تشریح اعضاء و اسرار خلقت انسان و آنچه باعث بیماری و دفع بیماری می شود سخن بگویم با استمداد از آنچه که از اجدادم به من رسیده است، سخن به درازا خواهد کشید.

    طبق شواهد تاریخی چون مامون در تدارک هجرت از نیشابور بود مجالی برای برقراری دوباره مجالسی از این دست نداشت به همین دلیل از امام خواست تا آن مسایل را بنویسد و برای وی بفرستد. امام نیز آن را نوشته و برای مامون ارسال کردند.

    وقتی مامون این نوشته را خواند با وجود آن همه پزشک و ... که در اطراف او بودند دستور داد تمام این نوشته حضرت را با آب طلا بازنویسی کرده و به زبان های مختلف ترجمه کنند، خود نیز نام «رسالة الذهبیه» را بر آن نهاد. یعنی فرمایشات طبی و پزشکی امام تا این حد برای مامون جالب توجه بوده است.

    حجت الاسلام اسماعیلی خاطرنشان کرد: روایات نقل شده از ائمه در بحث مداوا و رفع بیماری ها، دو گونه است: یعنی  ما دو گونه راهنمایی در باب مداوا و دفع بیماری ها داریم. یکی توسل به خدا و حضرت باریتعالی و ائمه یا به اصطلاح مداوا از طریق دعا و نیایش که از جمله تکنیک های محکم در این عرصه بوده و به انسان روحیه بالایی تزریق می کند و انسان خود را نمی بازد و ناامید نمی شود و این به خودی خود در بهبود بیماری ها بسیار موثر است.

    مطلب دوم ، دفع آلودگی ها از محیط بدن است که بدن با روش های خاص ائمه علیهم السلام معالجه می شود. اما به چه وسیله ای؟  با آنچه خدا در اختیار ما قرار داده است؛ یعنی همان طب سنتی و گیاهی که امروز در سطح بسیار وسیعی در دنیا و در کشور ما به ان روی  آورده اند. ائمه آنچه را که در ارتباط با درمان بیماری ها ارائه کرده اند، همه با استفاده از نعمت هایی است که خدا در اختیار ما قرار داده است.

    برچسب‌ها

    همان طور كه در روایات متعدد آورده شده، زيارت حضرت رضا (علیه آلاف التحیه و الثنا)پاداش بى‏نظيرى دارد و زمانى انسان به همه اين پاداش‏ها دست مى‏يابد كه آگاهانه و از سر معرفت به زيارت امام خود بشتابد. از نكته‏هايى كه در اين باره سودمند به نظر مى‏رسد، آگاهى از موقعيت برجسته و منزلت ويژه بقعه مبارك امام رضا (ع) است. بر طبق روايات معتبر، مرقد مطهر على بن موسى الرضا (ع) بوستان سرسبز و خرمى است از بوستانهاى بهشتى، و اگر آدمى بتواند خود را از پليدى‏ها و وسوسه‏هاى شيطانى رهانيده و روح خود را شكوفا سازد؛ در همين دنيا مى تواند عطر دل‏انگيز بهشتى را از رواق‏هاى نورانى و اطراف ضريح كه امواج ناپيدای كرانه انوار معنوى آن را در خود گرفته‏اند، ببويد ؛

    چنانکه حضرت رضا (علیه السلام) فرمود:«وهى بارض طوس وهى والله روضة من رياض الجنة.»(1)
    «اين بقعه در سرزمين طوس است و سوگند به خدا كه باغى است از باغهاى بهشت.»
     و در روايتى ديگر فرمود:«اين بقعه، بوستانى است از بوستان‏هاى بهشت و محل رفت و آمد فرشتگان الهى و همواره تا زمانى كه در صور دميده شود، گروهى از فرشتگان از آسمان به سوى آن مرقد مطهر فرود مى‏آيند و گروهى از آنان از آن جا به سوى آسمان بالا مى‏روند.»(2)

    1/جامع احاديث الشيعةج‏5، ص‏504
    2/مستدرك الوسائل، ج‏10، ص 375

    [alert type="" close="no"]در پایان میتوانید صلوات خاصه حضرت علی ابن موسی الرضا(علیه السلام) را با نوای ملكوتی و به یاد ماندنی مرحوم حاج رضا انصاريان دانلود کنید.[/alert]

     

     

    برچسب‌ها

    در تاریخ دوشنبه 31 فروردین ماه 1394 مطابق با اول ماه رجب 1436 مراسم ششمین سالگرد عروج ملکوتی مرحوم مغفور حاج اسدالله فتاحیان ( علیزاده ) در حسینیه شهید فتاحیان گرامی داشته شد.

    برچسب‌ها

    در تاریخ 10 فروردین ماه 1387 مراسم بیستمین سالگرد شهادت عبدالحمید فتاحیان با حضور جمع کثیری از همرزمان ، دوستان و وابستگان شهید با سخنرانی حضرت آیت الله العظمی سید عبدالله فاطمی نیا و مدیحه سرایی آقای حاج محسن اعتمادیان بر مزار شهید برگزار و یاد و نام ایشان گرامی داشته شد.    

     

    [button size="large" type="primary" link="http://shahidfatahian.ir/%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A7/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87/%DA%AF%D8%A7%D9%84%D8%B1%DB%8C-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1/item/42-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D9%85-%D8%A8%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D9%84%DA%AF%D8%B1%D8%AF-%D8%B9%D8%B1%D9%88%D8%AC-%D9%85%D9%84%DA%A9%D9%88%D8%AA%DB%8C-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%AD%DB%8C%D8%A7%D9%86" target=""]مشاهده گالری تصاویر مراسم[/button]

    در تاریخ 25 اردیبهشت ماه 1394 موسسه خیریه شهید عبدالحمید فتاحیان اقدام به تهیه 100 بسته آذوقه جهت توزیع بین نیازمندان شناسایی شده توسط خیریه در آستانه ماه مبارکه رمضان و با کوشش عزیزان به دست مددجویان عزیز رسانیده شد

    در تاریخ 25 اسفند ماه 1393 موسسه خیریه شهید عبدالحمید فتاحیان اقدام به تهیه 200 بسته آذوقه جهت توزیع بین نیازمندان شناسایی شده توسط خیریه در آستانه سال جدید شمسی نمود و با کوشش عزیزان به دست مددجویان عزیز رسانیده شد

    به اطلاع کلیه عزیزان میرسانیم دعای پرفیض ندبه ، 8 صبح جمعه هر هفته بر سر مزار مرحوم مغفور حاج اسدالله فتاحیان واقع در بقاع متبرکه امامزادگان پنج تن (ع) لویزان و همچنین بر سر مزار شهید عبدالحمید فتاحیان واقع در امامزاده علی اکبر (ع) چیذر برگزار میگردد
    برچسب‌ها

    در دهه آخر ماه مبارک رمضان ، از ساعت 19مراسم قرائت جزء خوانی قرن کریم توسط استاد قریشی و سپس مجلس وعظ وتذکار و سپس اقامه نماز جماعت  توسط خطیب ارجمند جناب آقای حجت السلام و المسلمین پشت کوهی برقرار و سپس افتخار میزبانی افطار عزیزان نصیبمان گردیده بود. .

     

    در روز 6 تیر ماه 1394 جمعهی از دوستان شهید بازدیدی از مادر شهید در حسینیه شهید فتاحیان داشته که پس از مرور خاطرات از بیانات ایشان نیز فیض برده و سپس پس از اقامه نماز جماعت اتخار میزبانی افطار عزیزان نیز نصیبمان گردید.

     

    • IMG_5729
    • IMG_5731
    • IMG_5732
    • IMG_5790
    • IMG_5800
    • IMG_5832
    • cover

     

    برچسب‌ها

    نماد اعتماد الکترونیک

    جستجو در سایت

    خبرنامه پیامکی

    لطفا نام خود را وارد نمایید
    ایمیل معتبر وارد نمایید

    © 2015 Your Company. All Rights Reserved. Designed By JoomShaper

    Please publish modules in offcanvas position.